Abielusakrament on teine osadust ja missiooni teeniv sakrament. See sakrament annab abikaasadele erilise Jumala armu, et saavutada abielus pühadus, teineteist armastada ning võtta armastuses vastu ja kasvatada lapsi, kelle Jumal neile kingib.
Piiblist loeme, et Jumal on armastus. Ta lõi mehe ja naise armastuse pärast ning kutsub neid armastama. Esimesest Moosese raamatust loeme: „Jumal lõi inimese oma näo järgi, (…) Ta lõi tema meheks ja naiseks“ (1Ms 1:27) ning „Seepärast jätab mees maha oma isa ja ema ning hoiab oma naise poole, ja nemad on üks liha!“ (1Ms 2:24). Jumal õnnistas meest ja naist ja ütles: „Olge viljakad ja teid saagu palju“ (1Ms 1:28).
Jeesus kinnitab seda algset Jumala tahtmist:
„Aga loomise algul lõi Jumal inimese meheks ja naiseks. Seepärast jätab mees oma isa ja ema ja hoiab oma naise poole ja need kaks saavad üheks, nõnda et nad enam ei ole kaks, vaid üks liha. Mis nüüd Jumal on ühte pannud, seda ärgu inimene lahutagu!“ (Mk 10:6-8).
Abielu naise ja mehe vahel on Jumala püha tahe ning Jeesus andis sellele osadusele sakramendi väärtuse. Ta kingib abikaasadele erilise armu elada oma abielu nii, et see väljendab Kristuse armastust oma mõrsja – Kiriku – vastu: „Mehed, armastage naisi otsekui Kristus on armastanud Kirikut“ (Ef 5:25).
Jumal plaanis nii, et mees ja naine lahkuvad oma peredest ja loovad uue. Side, mis on nüüd mehe ja naise vahel abielusakramendis, on tugevam kui sidemed nende peredega. Väljend „üks liha“ on ilus metafoor, mis näitab, milline peaks olema tõeline armastus ja side abikaasade vahel: elu ühtsus, samad soovid, kavatsused, valikud, vastastikune teenimine ja abi. Abielus peaks Jumala plaani järgi olema kõige ilusam ja tugevam hinge ja ihu ühtsus abikaasade vahel kuni surmani.
Sakramentaalne abielu eeldab abikaasade ühtsust, lahutamatust, ustavust ja avatust lastele. See tähendab, et abielu saab sõlmida ainult ühe mehe ja ühe naise vahel, kes:
- soovivad astuda elukestvasse liitu, välistades seejuures abieluvälised suhted,
- on nõus vastu võtma kõik lapsed, kelle Jumal neile kingib.
Abielu on lahutamatu, sest armastuse olemus on vastastikune tingimusteta eneseandmine. Peale selle on abielu pilt Jumala tingimusteta truudusest oma loodu vastu ning kehastab Kristuse pühendumist Kirikule.
Abielu suurim ohustaja on patt – kuna pärispatt katkestas Jumala antud osaduse mehe ja naise vahel, võivad abielu ohustada lahkhelid ja truudusetus. Kuid Jumal kingib abikaasadele armu ning Teda usaldamine, palve, andestus ja leppimine teevad abielu tugevamaks.
KES VÕIB ABIELLUDA?
Abielu saab sõlmida ainult täisealise mehe ja naise vahel, kes on ristitud ja vabad abielu sõlmima ning väljendavad selleks oma nõusolekut: nad abielluvad oma vabast tahtest ilma hirmu ja sunnita ning neil ei ole abiellumiseks takistusi (nt kehtiv abielu- või tsölibaadivanne, mingid varjatud asjaolud).
KUIDAS TOIMUB ABIELUSAKRAMENDI PÜHITSEMINE?
Abielu pühitsetakse avalikult – vaimuliku ja tunnistajate juuresolekul. Abielu pühitsetakse tõotustega, mille annavad mees ja naine Kiriku ees:
„Mina, N (peigmehe/pruudi nimi) tunnistan sinu, N (peigmehe/pruudi nimi), oma laulatatud naiseks/meheks ja tõotan sulle, et ma ei jäta sind ei headel ega halbadel päevadel, ei tervise ega haiguse ajal. Ma tahan sind armastada ja austada kuni oma elupäevade lõpuni.“
Vaimulik kui Kiriku esindaja ja ametlik tunnistaja kinnitab tõotused ja õnnistab abielu. Sellele järgneb sõrmuste õnnistamine ja vahetamine. Abielusakrament jõustub seksuaalvahekorraga. Abielusakrament kehtib kuni ühe abikaasa surmani.
KES ABIELUSAKRAMENTI JAGAB?
Abielusakramendi annavad mees ja naine teineteisele. Vaimulik – piiskop, preester või diakon – on ainult Kiriku ametlik tunnistaja ja palub pruutpaarile Jumala õnnistust.
Lisalugemist-kuulamist:
- KKK: 1601-1666
- Kompendium: 337-350
- Piiskopi loeng: Abielusakrament