„Kirik julgustab tungivalt ja eriliselt kõiki kristlasi saavutama Jeesuse Kristuse ülevat tunnetust, lugedes sagedasti Pühakirja. Tuleb aga meeles pidada, et Pühakirja lugemisega peab kaasnema palve, et Jumala ja inimese vahel toimuks kahekõne. Sest palvetades me räägime Temaga, jumalikke sõnu lugedes me kuulame Teda.“ (KKK 2653).
Kristlastena usume, et Piibel on elav Jumala sõna ja et Jumal tõesti räägib meiega Piibli kaudu. Paavst Leo XIII on öelnud: „Isa, kes on taevas, tuleb Pühakirja kaudu armastavalt oma lastega kohtuma ja räägib nendega“. Võime seda tõesti kogeda igal hetkel, kui vaid avame Jumalale ukse oma südamesse. Kuid ei piisa üksnes Jumala sõna kuulamisest, seda sõna tuleb ka oma südames hoida (selle üle mõtiskleda) ja lõpuks see ka ellu viia. Kui oleme valmis nii tegema, siis kogeme kindlasti, et Jumala sõna tõesti mõjutab meie elu: tervendab, uuendab, tugevdab, toetab, valgustab meid ning on tõeline vaimne toit ja jõud meie teel taevasse.
Niisiis, Piibel on nagu vaimne kanal, mille kaudu kohtume Jumalaga ning kogeme tema armastust ja väge. Aga kuidas Piibli abil palvetada, Jumalaga rääkida?
ÜLDISED JUHISED
- leian sobiva koha
- proovin olla vaikuses ja keskenduda Jumala sõnale
- varun piisavalt aega, vähemalt 15 minutit
- kui võimalik, süütan küünla, mis tuletab meelde, et Jeesus on koos minuga
- alguses palun Püha Vaimu abi – võib kasutada mingit olemasolevat palveteksti või paluda oma sõnadega
- loen teatud piiblikatkendit paar korda ja peatun sõnal või lausel, mis mind puudutab
- lõpuks tänan Jumalat selle eest, mida Ta mulle ütles, mida Tema abil avastasin
MÕNED MEETODID PIIBLIGA PALVETAMISEKS
1. PIDEV LUGEMINE
Loen Piiblit algusest lõpuni, lugedes iga päev ühe katkendi. Lugemise ajal võib ära märkida sõnad või laused, mis mind kuidagi puudutavad. Kui päeva katkend on loetud, loen uuesti märgistatud sõnu või lauseid ning lõpetuseks palvetan nende abil tänupalves.
2. TEMAATILINE LUGEMINE
Loen Piiblist katkendeid teatud teema kohta, näiteks tähendamissõnu Jumalariigist, katkendeid andestusest või armastusest vms. Nagu pideva lugemise puhul, võib ka seda meetodit kasutades ära märkida sõnad või laused, mis mind puudutavad. Võib ka proovida samateemalisi katkendeid võrrelda, et paremini aru saada, mida Jumal räägib.
3. KOHTUMISE TELK
Selle meetodi nimetus viitab Moosesele, kes rääkis Jumalaga kõrbesse püstitatud telgis: 2Ms 33: 7-11 (eestikeelses Piiblis „kogudusetelk“).
Loen teatud piiblikatkendit mitu korda. Katkend ei peaks olema liiga pikk – võib kasutada lihtsalt päeva lugemisi, eriti evangeeliumikatkendit. Esimest korda lugedes on väga oluline tekstist hästi aru saada. Selleks oleks kasulik mingi hea kommentaar. Teist korda lugedes peatun korraks pärast iga lauset. Kolmandat korda lugedes tulen tagasi nende sõnade või lausete juurde, mis mind puudutasid või huvi äratasid ning püüan avastada, mida Jumal mulle öelda tahaks.
4. ELU SÕNA
Loen teatud piiblikatkendit mitu korda. Katkend ei peaks olema liiga pikk. Proovin avastada, mis sõnad või laused mind puudutavad. Seejärel kirjutan need sõnad või laused paberile, mille panen nähtavale kohale, näiteks oma kirjutuslauale, või kannan seda lihtsalt kaasas. Päeva jooksul vaatan aeg-ajalt korraks seda paberit ja tuletan meelde kirjapandud Jumala sõna.
5. JUMALA SÕNA ÜLE MÕTISKLEMINE
Loen teatud piiblikatkendit mitu korda. Katkend ei peaks olema liiga pikk. Küsin endalt: millest see tekst räägib? Mida Jumal mulle nende sõnadega ütleb? Seejärel mõtlen, kuidas viia ellu seda, mida Jumal mulle ütles. Teen selle kohta konkreetse otsuse ja üritan seda päeva jooksul ellu viia. Viimase palve ajal enne magamaminekut vastan endalt ausalt, kas tõesti suutsin Jumala sõna teoks teha.
6. PIIBLIRING
Selleks meetodiks on vaja rohkem aega, umbes poolteist tundi. Piibliringis osaleb rühm inimesi, parim on 10-15 inimest. Alguses loetakse teksti kõva häälega, nii et kõik seda kuuleksid. Seejärel loeb igaüks uuesti omaette vaikuses. Järgneb isiklik mõtisklemine, mille ajal üritab iga osaleja avastada, mida Jumal talle ütleb. Siis jagame oma mõtteid ja kogemusi teistega, viitades sõnadele või lausetele, mis meid puudutasid. See meetod rikastab meid, sest näeme, et Jumal räägib igaühega erinevalt, kuigi samade sõnade kaudu. Niimoodi õpime samuti sügavamalt sisenema piibliteksti.
7. LECTIO DIVINA (VAGA LUGEMINE)
Ka selleks meetodiks on vaja rohkem aega – vähemalt ühte tundi. Lectio divina koosneb neljast osast: lugemine, mõtisklemine, palvetamine ja kontemplatsioon. Alguses loen teatud piiblikatkendit ja märgin ära sõnad või laused, mis mind puudutavad. Seejärel loen teist korda, aga peatun võimalikult pikalt kõigepealt märgistatud sõnadel või lausetel. Kolmas osa on palvetamine – kasutan allajoonitud katkendeid Jumalat ülistades, tänades, paludes, Temalt andeks paludes jne. Lõpuks tuleb kontemplatsioon (eriline Jumala läheduse kogemus, Tema kohalolek minu südames), mis on puhas Jumala and – võin selle Jumalalt saada või mitte.
PIIBEL KUI PALVETE VARAMU
Lõpuks on hea meeles pidada, et Piibel on ka tõeline palvete varamu, mis sisaldab palju palvetekste – näiteks psalme, mida saame palvetades kasutada.